به گزارش مشرق، امروزه در کشور ما آنقدر مبحث سلامت مهم شده است که کمتر فردی را میتوان پیدا کرد که اندک اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشد از جمله اینکه در زمان بیماری چه دارویی مصرف کنند و یا چه گیاه یا میوه ای برای بهبود خود بخورند و یا چه کارهای انجام دهند.
ولی مشکل از جای شروع میشود که بیشتر این اطلاعات نادرست، ناقص و حتی زیانبار است و به گفته بزرگی، متاسفانه در ایران ۸۰ میلیون پزشک وجود دارد، زیرا هر کسی در زمان بیماری تجویزهای خانگی ارائه میدهد که یکی از نشانههای آن پُر شدن یخچال منازل از دارو است.
براین حسب چند سالی است که "پزشکی از راه دور" مطرح شده است، «پزشکی از راه دور» یا «تله مدیسن» یکی از دستاوردهای قرن بیست و یکم است. «تله مدیسن» یعنی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ارائه خدمات پزشکی و سلامتی. این روش میتواند به بهبود مراقبتهای بهداشتی کند تسهیل ارتباط پزشک و بیمار برای پیگیری پروسه درمان و وضعیت بیمار یکی از کاربردهای اصلی تله مدیسن است.
گرچه پزشکی از راه دور هنوز نتوانسته است جای مراجعه حضوری و معاینه را بگیرد اما شاید کمکی باشد به مناطق دور افتادهای که تعداد پزشکان متخصص در آنان کم است و یا حتی بعضی از تخصصها در آن مناطق یافت نمیشوند.
به هر صورت نمیتوان منکر آن شد که دسترسی بیشتر و راحتتر به پزشک و کاهش هزینههای مراقبت بهداشتی دستاورد این روش است. مشاوره، آموزش، تصویربرداری و حتی جراحی از راه دور از دیگر کاربردهای پزشکی و سلامت الکترونیک است.
همچنین وضعیت تله مدیسن در ایران براساس آمارهای رسمی ارائه شده از سازمان فناوری اطلاعات ایران نشان میدهد که در ایران به ازای هر دو نفر یک نفر دارای گوشی تلفن هوشمند است، ابزار ارزشمندی که میتواند در ارائه خدمات بهداشتی و بهبود سلامتی عمومی، نقش پراهمیتی را ایفا کند.
سالهای اخیر نرمافزارهای متفاوتی در حوزه اپلیکشنهای پزشکی فعال شدهاند که هنوز نوپا بوده که هم اکنون در حدود ۸ اپلیکیشن پزشکی در حال بهبود سرویسدهی خود در حوزه خدمات پزشکی هستند که یکی از این نرمافزارها "اپلیکیشن هاسپیتل" است.
در این رابطه یکی از فعالان اپلیکیشنهای پزشکی خانم دکتر "گلرخ داوران پور فرد" است که درباره این اپلیکیشنپزشکی توضیح میدهد: در حال حاضر ۵۸ پزشک در "هاسپیتل" فعال هستند که میتوان هر ساعتی از شبانه روز و از هر جایی در ایران با آنان تماس گرفت. سلامت عمومی، روانپزشکی و سلامت روان، مامایی و سلامت بارداری، سلامت کودکان و نوزادان، دندانپزشکی و سلامت دهان همچنین طب فیزیکی و ورزش از دستهبندیهای فعال این برنامه است.
وی ادامه میدهد: تماس در این برنامه بدین صورت است که بیمار پس از انتخاب پزشک از طریق اپلیکیشن درخواست تماس میدهد و همان لحظه اپلیکیشن به وی و همچنین به پزشک زنگ میزند و تماسها را به هم وصل میکند تا مکالمه تلفنی صورت پذیرد. بدین صورت اپلیکیشن سعی کرده است تا با محفوظ نگاه داشتن شماره تلفن طرفین، حریم خصوصی آنان را ایمن نگه دارد. امکان ارسال فایل و گفتوگوی متنی یا چت از دیگر راههای تماس کاربر با پزشک است.
داوران پور فرد میگوید: در این برنامه هزینه تماس براساس دقایق صحبت کردن محاسبه میشود (بیمار به ازای صحبت با پزشک عمومی هر دقیقه ۱۵۰۰ تومان، پزشک متخصص دقیقهای دو هزار تومان و ماما دقیقهای هزار تومان پرداخت میکند، هزینهای به مراتب کمتر از مراجعه حضوری یک پزشک). البته سئوال به صورت کتبی نیز رایگان است.
وی همچنین خاطرنشان میکند: در حال حاضر امکان درمان مواردی که نیازمند مراجعه فوری و تجویز دارو است از طریق این اپلیکیشنها وجود ندارد. پزشک مشاور فقط میتواند در مواردی که لازم باشد بیمار را به مراجعه فوری یا پیگیری تشویق میکند. اما در مواردی مانند دیابت، فشار خون و یا چاقی که نیازمند به مشاوره دائمی و طولانی مدت دارند یا شرایطی مانند دوره بارداری یا مراقبت از کودکان که نیاز به ارتباط مدوام با پزشک و مشاوره دارند استفاده از این اپلیکیشن میتواند به مراتب مفیدتر باشد.
این پزشک معتقد است استفاده از اپلیکیشنهای پزشکی میتواند تاثیر مثبتی در کاهش خوددرمانیها در جامعه داشته باشد، خوددرمانیهایی که زیانهای بسیاری بر بیماران و همچنین نظام سلامت کشور وارد میکند.